Pohnuté osudy Klimtových obrazů

18.03.2021
Zlatá Adele (Gustav Klimt, 1903-07)
Zlatá Adele (Gustav Klimt, 1903-07)

Gustav Klimt, jehož otec pocházel ze severních Čech, byl rakouským malířem v období bezstarostných krásných časů předcházejících výstřelům první světové války, nostalgicky označovaných za Belle Époque. Své portréty si u něj objednávala vídeňská smetánka. Klimtovu stopu najdeme i u nás. Jeviště a hlediště libereckého divadla dodnes odděluje jeho opona. A Graz s Prahou ještě před šesti lety spojoval expresní vlak rakouských drah s malířovým jménem.

Mnohé jeho obrazy byly mlčenlivými svědky dějinných událostí a rodinných tragédií. Vyprávět by mohly nejméně tolik, co náhrdelník z televizního seriálu z počátku devadesátých let.

Před šesti lety jsem zhltnul román americké novinářky a spisovatelky Anne-Marie O'Connor Dáma ve zlatém, téhož roku pod stejným názvem i zfilmovaný. Dáma ve zlatém, přezdívaná jako rakouská Mona Lisa, je Klimtův portrét manželky česko-rakouského bankéře a cukrovarníka židovského původu Ferdinanda Bloch-Bauera. Jmenovala se Adele. Původní název Klimtova obrazu, olejomalby na plátně doplněné zlatem a stříbrem, proto byl Zlatá Adele. Dokud ho za druhé světové války na Dámu ve zlatém nepřejmenovala vídeňská galerie Belvedere, aby tím zpřetrhala jeho spojování s původními vlastníky.

Plné znění publikováno zde.

Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.

Bez nezbytných cookies se neobejde správné a bezpečné fungování našich stránek a registrační proces na nich.
Funkční cookies ukládají vaše preference a uzpůsobí podle nich naše stránky.
Výkonnostní cookies monitorují výkon našich stránek.
Díky marketingovým cookies můžeme měřit a analyzovat výkon našeho webu.